Karamelsnoepjes

Ayayay, daar was ik me toch bijna vergeten dat ik überhaupt een blog had! Ter compensatie maar meteen een fikse hoeveelheid foto’s, hopelijk zullen trouwe lezers mij dan een beetje kunnen vergeven.

Karamel maken, dat was me een tijdje geleden al gelukt. Het werd alleen heel snel kei- en keihard. Lekker, maar niet geschikt als weggeefbaar snoep. Dus ging ik op zoek naar een recept voor karamelsnoepjes. Dat was nog lastiger dan verwacht, omdat er vaak maisstroop wordt gebruikt wat in Nederland schijnbaar moeilijk te vinden is. Gelukkig vond ik dit simpele recept voor ‘Creamy caramels’.

In veel recepten, vooral de Amerikaanse, wordt moeilijk gedaan met thermometers en waslijsten vreemde ingrediënten en horden comments over dat het niet lukt en op welke manieren het allemaal wel niet mis kan gaan, brandwonden, gekaramelliseerde pannen en plakkerige huizen incluis.

Ik deed de ingrediënten in de pan, zette het op het vuur, volgde de instructies tot de karamel begon in te dikken en goot het uit in een met bakpapier beklede ovenschaal. Een tijdje laten uitharden en smullen maar (de karamels in bakpapier of plasticfolie wikkelen geeft een mooi resultaat!).

De multiple-choice conclusie van dit verhaal: a) ik ben een genie in de keuken, of b) Amerikanen zijn dat niet bepaald, of de meest voor de hand liggende optie c) de Amerikanen hebben een complot om alle karamel voor zichzelf te houden en doen daarom erg ingewikkeld op internet om de onwetende Europeanen te ontmoedigen. Intussen leren Amerikaanse kinderen op de kleuterschool de waarheid over karamel, hoe simpel het wel niet is. Ik ga voor optie d) -karamel houdt gewoon van mij-, omdat ik dan van de daken kan gaan schreeuwen dat de liefde wederzijds is.

Alleen jammer dat de snoepjes na verloop van tijd brokkelig worden aan de randen. Ze smaken dan nog steeds lekker, maar als ze geheel de zachte textuur hebben van aan het begin, zijn ze op z’n lekkerst. De oplossing: alles ter plekke opeten!

Ook smolt ik een blokje chocolade in een restje karamel, de blokjes die daarvan kwamen smaakten op zich goed, maar werden wat droog en zanderig van textuur.

Samen met nog wat pindarotsjes (chocolade smelten, pinda’s erdoor, in hoopjes scheppen, af laten koelen en voila) maakt dat een leuk pakketje!

Over Kat

Beginnende actieveling in de creatieve wereld, die graag haar maaksels aan de wereld wil laten zien.
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Karamelsnoepjes

  1. Wat schrijf je toch humoristisch!
    En hé, die zakjes heb ik ook 🙂 (de inhoud alleen niet meer)

  2. Prakkie zegt:

    Hoi Kat,

    Ach je moet het jezelf maar niet kwalijk nemen Kat, van dat weinig bloggen de laatste tijd. Ik kom er op zijn tijd ook nauwelijks aan toe. Druk druk druk (ik maak mijn voorhoofd nu ook even nat met plantenspuit, net echt) gebrek aan inspiratie (ja, echt!) of gewoon vergeten… Tja, wat een bekentenis hè! En opeens is er weer van alles en kom ik tijd te kort door het vele bloggen…
    “Het kan verkeren”, heeft een groot schrijver eens verwoord.

    Die toffies lijken me heerlijk. En de toevoeging van room – ik had je het al eens getipt – maakt die knetterharde laag caramel lekker zacht. Dank voor het recept, want de verhoudingen doe ik op de gok. Dat kan vanaf nu dus secuurder. En de wijze van bereiden spreekt me helemaal aan. Al dat nauwkeurige… Dan waren we wel in een laboratorium gaan werken! En jouw moraal is ook weer mooi: gewoon doen! Is dat niet met alle koken en bakken enzo? Gewoon doen! En mislukt het? Uithuilen en opnieuw beginnen. En de geslaagde versies: gelijk opschrijven! Wat ik overigens ook nogal eens vergeet. Ga ik zo op in het smullie dat ik helemaal vergeet hoe of ik het ook al weer gemaakt had.
    Ach dat maakt – naast al het andere – het leven alleen maar spannend. 🙂

    Ik vind de foto’s weer prachtig en de verpakking en inhoud: om te smullen!

    Dag!

  3. Een fervent schapenfan zegt:

    Ik ga toch voor optie c 😉

Geef een reactie

