Boerenkoolprutje

Momenteel speel ik me de blaren op de vingers in een crash-course “hoe-speel-ik-ook-alweer-bandurria” om maar op tijd mee te kunnen spelen op de bruiloft van een vriendin, dus de creatieve projectjes rollen nog niet van de lopende band hier, maargoed, het is voor het goede doel laten we maar zeggen. Een bandurria is trouwens een Spaans mandoline-achtig instrument met dubbele, strakgespannen, dunne metalen snaren: jep, auw! Gelukkig lukt het eelt kweken nu aardig; de (vooral Spaanse) liedteksten memoreren, das een ander verhaal…

Maar ik poog nu en dan nog iets enigszins creatiefs te doen met de avondmaaltijden, deze keer was de boerenkool aan de beurt. Boerenkool, das mijn favoriete wintergerecht. Met rookworst daarentegen heb ik weinig, dus vandaag gingen er gyrosreepjes bij. Nu is dat zonder iets erbij wat kaal, dus maakte ik er een jus/vleesprutje van, heel eenvoudig. Heerlijk van smaak, iets minder appetijtelijk zo op ’t oog, maar het leven is nu eenmaal niet altijd perfect.

Wat heb je nodig:

– Roomboter, een blokje
– Vlees
– Ui, in kleine stukjes gesneden
– Bouillonblokje (voor mij 1/2 blokje runderbouillon, voor 2 eters)
– Bloem, een paar thee- of eetlepels

Bak het vlees in de roomboter (je mag gerust meer boter gebruiken dan normaal), doe daar de uitjes bij, en het halve of hele bouillonblokje. Zijn de uitjes gaar, doe dan water bij het prutje tot je het volume hebt waar je mee uit wilt komen. Is het bouillonblokje helemaal opgelost, strooi er dan al roerend voorzichtig bloem bij tot je ongeveer de dikte hebt die je wilt. Even laten doorpruttelen, klaar!

Over Kat

Beginnende actieveling in de creatieve wereld, die graag haar maaksels aan de wereld wil laten zien.
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

